Lawatan Jalan Terbaik ke West Fjords Iceland

Isi kandungan:

Anonim

Lebuh raya berturap memberi laluan kepada jalan-jalan kerikil yang bergelora yang memeluk tepi tebing dan mengabaikan lautan yang tidak berkesudahan. Bas-bas pelancongan yang menyumbat Iceland selatan digantikan dengan Tanah Rovers yang dibasuh kotoran yang dengan bangganya memakai topeng lumpur yang bertaburan dari pengembaraan masa lalu. Selamat datang ke West Fjords Iceland, sebuah khazanah keindahan alam yang jauh dari jejak pelancong.

Ia adalah 8:30 ketika ayah saya dan saya tiba di Stykkishólmur, sebuah bandar tepi pantai yang mengantuk yang menaiki feri bertindak sebagai pintu masuk ke Fjords Barat. Lawatan ayah dan anak perempuan kami telah lama tertangguh (kira-kira 10 tahun tertunggak, tepat) dan oleh itu kita mendapati diri kita bersebelahan dalam kereta sewa putih suatu pagi, memandu ke dalam perut kapal Sea Tours.

Perjalanan kami bermula seperti kebanyakan percutian di Iceland: kami tiba di Reykjavik dan menghabiskan masa yang tepat untuk meneroka bandar kecil, membeli-belah dan kemudian melepaskan penerbangan mata merah kami di kedalaman Blue Lagoon. Dikelilingi oleh rakan-rakan Hari Buruh setiap langkah, kami menyimpang dari jalan yang dipukuli ketika kami memutuskan untuk menuju ke barat, dan bukannya ke selatan menuju Golden Circle.

Menurut Lonely Planet, kurang daripada 10 peratus pelancong ke Iceland akan meneroka West Fjords negara. Ditandakan oleh tebing bergerigi dengan puffins bersarang, pantai pasir merah yang merupakan rumah bagi anjing laut, dan kampung-kampung nelayan yang mengantuk, kebanyakan orang terlepas di wilayah barat Iceland sepenuhnya. Dengan West Fjords hanya dua jam perjalanan dari Reykjavik, pengembaraan Icelandik yang terakhir adalah hanya perjalanan jauhnya.

West Fjords Iceland © Nikki Vargas

Menyewa kereta

Perjalanan kami ke barat bermula di Lapangan Terbang Keflavik, di luar Reykjavik, di mana kami tiba di Blue Car Rental untuk membeli Mercedes SUV putih yang segar. Tidak seperti jejak Golden Circle di Iceland, West Fjords adalah liar dan bukan untuk jantung yang lemah untuk memandu.

Jalan-jalan berturap beralih ke kerikil seketika, kambing biri-biri pergi ke sana kemari tanpa peringatan, dan jalan penggulungan memeluk tebing-tebing. Singkatnya, sebuah kereta yang baik diperlukan untuk barat Iceland, jadi kami memilih sebuah kereta bersaiz sederhana yang boleh mengendalikan jalan kerikil, dan menawarkan Wi-Fi dan navigasi GPS (jika perlu menuju barat). Kenderaan bertenaga diesel juga disyorkan sebagai diesel boleh bertahan lebih lama-satu perkara yang baik di West Fjords, di mana stesen minyak sedikit dan jauh di antara.

Island of West Fjords Perjalanan perjalanan © Nikki Vargas / Google Maps

Menyediakan untuk Fjords Barat

Dalam salah satu daripada momen yang boleh diajar di mana anda harus "melakukan seperti yang saya katakan, bukan seperti yang saya lakukan, " saya akan menasihatkan sesiapa yang menuju ke West Fjords untuk berhenti dan mendapatkan barangan runcit terlebih dahulu. Anggapan saya bahawa setiap beberapa batu akan mendedahkan sebuah bandar kecil atau, sekurang-kurangnya, sebuah stesen minyak, merupakan salah perhitungan besar yang meninggalkan ayah saya dan saya kedua-duanya dahsyat pada lewat petang. Berikan makanan ringan yang tidak mudah terbakar untuk perjalanan jalan raya dan tangki gas sebelum meninggalkan Reykjavik.

Dari segi pakaian, cuaca di West Fjords tidak dapat diprediksi paling baik dan boleh beralih dari masa ke semasa dari matahari ke hujan. Pastikan berpakaian hangat dan, lebih penting lagi, bungkus sepasang seluar kalis air dan jaket kalis air untuk cuaca yang tidak menentu.

Sea Tours Ferry © Nikki Vargas

Bagaimana untuk sampai ke Fjords Barat dan tempat tidur

Walaupun anda boleh melayari penerbangan serantau 40-45 minit ke West Fjords Iceland, bapa saya dan saya memilih untuk memandu supaya kita dapat menyerap landskap yang indah dan mempunyai kebebasan untuk meneroka. Memandu dua jam dari Reykjavik ke Stykkishólmur, kami menangkap feri 9 pagi ke Brjánslækur. Feri Laut Tours mengambil masa kira-kira dua jam dan menawarkan pemandangan lautan, sarapan pagi di atas kapal, dan lounge yang selesa untuk berehat sebelum tiba di Brjánslækur.

Dua jam perjalanan dari Brjánslækur adalah Ísafjörður, bandar terbesar di Fjords Barat dan di mana anda mungkin bermalam. Saya mengesyorkan Hotel Ísafjörður, yang terletak di tengah-tengah bandar di seberang kedai roti yang menawan, dan mempunyai pemandangan tepi laut di Ísafjarðardjúp fjord di depan.

Látrabarg di West Fjords © Nikki Vargas

Apa yang harus dilihat dan dilakukan di West Fjords Iceland

Apabila anda tiba dahulu di Brjánslækur, anda mungkin tergoda untuk menuju terus ke Ísafjörður dan daftar masuk ke hotel anda. Sebaliknya anda akan tiba di semenanjung pertama Iceland Barat Fjord-kepala ke Látrabjarg. Látrabjarg adalah tarikan paling banyak dikunjungi di Barat Fjords Iceland, dan untuk alasan yang baik. Látrabjarg adalah titik paling barat di Iceland, dan menawarkan pemandangan Selat Denmark dan tebing jiran yang menakjubkan. Pada asasnya garis tebing yang panjangnya 14 km, Látrabjarg adalah rumah bagi banyak burung, termasuk puffin ikonik, yang bersarang untuk bersarang di tebing bergerigi.

Mulailah dengan memandu ke Látrabjarg untuk melihat sepenuhnya Fjord Barat dan kemudian menuju ke Red Beach (dikenali sebagai Rauðasandur) yang terletak hanya satu jam perjalanan jauhnya. Rauðasandur terkenal dengan pasir merah yang berlanjutan selama 10 km dan merupakan rumah bagi penduduk yang mengusahakan anjing laut yang ingin tahu.

Selepas lawatan anda ke Látrabjarg dan Rauðasandur, anda perlahan-lahan akan memulakan perjalanan anda ke arah Ísafjörður. Di sepanjang jalan, anda boleh melawat air terjun Dynjandi, iaitu 100m tinggi dan menawarkan paparan air yang mengagumkan. Park kereta anda dan ikuti jejak yang memanjangkan panjang air terjun dan menawarkan banyak peluang foto.

Yang terbaik dari Fjords Barat ditemui di sepanjang jalan, jadi apabila anda memandu ke arah Ísafjörður dan sekitar fjords, anda akan disambut dengan pemandangan dan peluang foto yang diingini pada setiap masa. Domba juga lada landskap, jadi berhati-hati semasa memandu seperti haiwan-bola seperti binatang-kucing boleh didapati lazily ragut di sepanjang jalan. Berhati-hati dengan masa yang anda habiskan bersiar-siar juga! Sekiranya anda boleh, elakkan memandu pada waktu malam ke Ísafjörður sebagai satu lorong, jalan kerikil yang tidak menentu pada siang hari, dan ketakutan pada waktu malam.